ID: 36740
Omschrijving
\'Rustin\' door edward lucie - smith.
Sumptuously illustrated, first critical survey of the art of the french painter jean rustin (b.1928).
Rustins werk wordt wel het franse antwoord op francis bacon genoemd. De schilder groeide op in een politiek linkse familie en had zelf anarchistische sympathieën. Van 1947 tot 1953 studeerde hij aan de école des beaux arts te parijs. Sindsdien leeft en werkt hij in de parijse voorstad bagnolet. Rustin begon zijn carrière als abstract schilder, onder meer geïnspireerd door de zogenaamde art informel, de pop-art en de ecole de paris en vooral ook het latere werk van henri matisse. De grote omslag naar figuratieve kunst kwam in 1971, toen hij, op het hoogtepunt van zijn loopbaan, zijn schilderijen op een grote overzichtstentoonstelling in het musée d\'art moderne de la ville de paris zag hangen. Hij realiseerde zich dat dit werk helemaal niet uitdrukte wat hij met zijn kunst wilde zeggen en raakte gedesillusioneerd, ook op persoonlijk en politiek vlak. Nu zegt hij daarover: tegenwoordig lijkt het me praktisch onmogelijk om alles met niets te willen uitdrukken, hoewel ik toentertijd heilig in de abstracte schilderkunst geloofde. In de daarop volgende 10 jaar exposeerde hij nauwelijks nog en besteedde hij al zijn tijd aan het ontwikkelen van een nieuwe beeldtaal. Toen hij rond 1981 weer frequent begon te exposeren, was dat met figuratief werk, waarin hij naar eigen zeggen wél alles kon uitdrukken wat hij als schilder kwijt wilde.
In goede staat.
Lijkt verkeerdom ingebonden.
Ingenaaid, hardcover, 312 p.
1E druk, 1991.
Sumptuously illustrated, first critical survey of the art of the french painter jean rustin (b.1928).
Rustins werk wordt wel het franse antwoord op francis bacon genoemd. De schilder groeide op in een politiek linkse familie en had zelf anarchistische sympathieën. Van 1947 tot 1953 studeerde hij aan de école des beaux arts te parijs. Sindsdien leeft en werkt hij in de parijse voorstad bagnolet. Rustin begon zijn carrière als abstract schilder, onder meer geïnspireerd door de zogenaamde art informel, de pop-art en de ecole de paris en vooral ook het latere werk van henri matisse. De grote omslag naar figuratieve kunst kwam in 1971, toen hij, op het hoogtepunt van zijn loopbaan, zijn schilderijen op een grote overzichtstentoonstelling in het musée d\'art moderne de la ville de paris zag hangen. Hij realiseerde zich dat dit werk helemaal niet uitdrukte wat hij met zijn kunst wilde zeggen en raakte gedesillusioneerd, ook op persoonlijk en politiek vlak. Nu zegt hij daarover: tegenwoordig lijkt het me praktisch onmogelijk om alles met niets te willen uitdrukken, hoewel ik toentertijd heilig in de abstracte schilderkunst geloofde. In de daarop volgende 10 jaar exposeerde hij nauwelijks nog en besteedde hij al zijn tijd aan het ontwikkelen van een nieuwe beeldtaal. Toen hij rond 1981 weer frequent begon te exposeren, was dat met figuratief werk, waarin hij naar eigen zeggen wél alles kon uitdrukken wat hij als schilder kwijt wilde.
In goede staat.
Lijkt verkeerdom ingebonden.
Ingenaaid, hardcover, 312 p.
1E druk, 1991.